torsdag 3 november 2011

Nåja, det var bara det första försöket..

Jag har långsamt förstått att jag är mera interesserad i själva skapelseprocessen än själva slutprodukten. Här är alltså mitt första försök på Briochestickning, en mössa, eller det som var tänkt skulle vara en mössa. Kanten är inte fållad och ingen trådar fästade..

Det blåa garnet tog slut innan jag var färdig så därför är toppen vit. Fälla av maskor när man stickar Brioche var heller inte enkelt, undrar om det är därför man köper en bok? Men boken ska okså läsas och man ska helst förstå vad man läser, vilket jag inte gjorde. Jag fullkomligt hatar att läsa på engelska!! Tyskan är såååå mycket lättare.. Det här blev några improviserade försök.. Så har jag lärt mig hur man inte gör..

Den blev inte så lång som den andra mössan heller, den andra mössan som jag säkert stickade för två år sen. Den har inte heller fått fållen fästad..och nu anar jag inte var det bruna garnet är eller om jag har något kvar. Får väl en gång i framtiden sy upp den med svart garn. Jag borde nog ta en heldag med avslutning av diverse prosjekt. Sy i knappar i kjolen och fästa trådar på sockor, vantar och mössor..

Men minst vällyckat på den här mössan måste jag nog påstå är baksidan. Jag tror jag har en del kvar att lära mig. Inte tänker jag ge upp, har planer om inköp av garn i glada färger och en dröm om en sjal, men inte i babyull!! Det får bli Rauma finull eller något sånt..

12 kommentarer:

Lisa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lisa sa...

Cool mössa! Du fick verkligen till det!
Jasså, damen föredrar tyska, nu blev t-kärringen imponerad! Jag är tvärtom. Är det svårt att hitta kul handarbetsböcker på tyska? Det måste ju finnas och om det vore enklare så varför inte... Just stickmönster blir lite krångligt även på engelska, det tar en stund innan man fattat termerna.
Väntar med spänning på nästa inlägg, det är så kul att se vad du hittar på! Tack för underbara kommentarer förresten! Jag blir så glad varje gång!

Kram
Lisa

Mimmi sa...

Jag tycker du har fått till en fräck mössa. Verkar svårt med det mönstret. Tur att du inte ger upp.
Kram

promenader på landet sa...

Jättefin mössa, vilket tålamod du har! Kram Maria

Unknown sa...

Stilig lue =) Synes den var bra til å være første forsøk. En ting er sikkert, det er alltid nye teknikker å prøve seg på innen håndarbeid.

Nanne sa...

Takk for hyggelig hilsen på bloggen min. Ja, det er vakkert på hytta mi, og den flotte lua i får du bruk for hvis du kommer og besøker meg. Ha en god helg

Bestemor Drillo sa...

Du fikk det da til ! Kjenner jeg deg rett gir du aldri opp!
God helg til deg og dine! Klem fra bestemor!!

Mia stickar sa...

Tycker du verkar väldigt profsig!

Anonym sa...

så stilig den avslutningen på toppen ble.. godt jobba !!

ha ei fin helg ! klæm

Lilli sa...

Jag tycker du är jätteduktig och tålmodig!Tycker mössans mönster är häftigt. Den ser varm och go ut :) Ha en bra helg!

Elisabeth sa...

Så utrolig fin, du er kjempedyktig :)
Også må jeg jo ønske deg en riktig god helg ;)

Pysselfarmor sa...

Det är litet klurigt med den stickningen....tycker att du lyckats bra och du är modig som ger dig på en mössa. Jag har bara stickat 1½ mudd ännu...gick kurs för en månad sedan....får nog ta fram det nu och avsluta det hela.