torsdag 12 november 2009

H – Hoya

 Jag tänkte först skriva om Hespetre - känner mig som ett riktig Hespetre nu om dagen, Hespetre kallas riktiga griniga kjärringar här i Norge. Tyckte det var ett bra val idag.. Hespetre är en garnvinda, och om man tänker på hur dom knirrar och gnäller när man nystar garnet så är det ju en passande beskrivelse.. Men nu hade jag ingen lust att ta fram en Härva med garn för att illustrera det hela, jag har ju redan så många ofärdiga Handarbeten att det räcker..UFO som jag har lärt mig att det heter…Hm, Handarbete hade ju också varit ett fint tema… eller Hekle, virka alltså..

När jag satt här och sökte på Hespetre hittade jag en sida, SPINNVILT, blev till att jag beställde et Håndtein, en sån trissa som man lagar garn med, det blev en dyr Historia innan jag var färdig, för jag behövda ju ull att spinna av och en bok som berättar om grundtekniken, hoppas jag nu får det till.. Ett sånt Håndtein såg jag för första gången använt på ‘riktigt’ när vi var i Danmark, på Hjerl Hede. Ett underbart fint ställe för oss som gillar gamla Hus och Handarbeten..

 

Men, nu var det ju inte det mitt H idag skulle handla om, inte Hage heller till trots för att jag är en lidenskaplig trädgårdsälskare. Jag har ju också en annan favorit bland H , nämligen Hoya, denna underbara plantsläkt av porslinsblommor eller vaxblommor som dom också kallas.  DSC00030

 

 

Hoya består av 2-300 olika arter så jag har många kvar till en komplett samling (!) vilket det nog aldri blir. Mina knappa 10 procent fyller ju hela huset, inte bara blir det en jungel till slut, men det luktar också ganska mycket här inne till tider.. DSC00058

Porslinsblommor, man förstår varför dom kallas det när man ser blommorna. Många blomstrar med stora, porslinsformade klasar, som ofta droppar av nektar, medans andra bara har en enda blomma och så är det ju dem som nästa ser ulliga ut, eller raketformade… Det finns många variationer alltså.  Det samma gäller bladen ochså, från små,små blad till stora, till och med blad som mest påminner mig om barr. DSC00068 Några växer rätt upp som små träd medans dom allra flesta klättrar eller hänger med långa rankor. Vill du veta mera så finns det massor av bra och innehållsrika sidor där ute.DSC00079

 

 

 

 

 

Nu har jag tjatat mycket om Hoya här i höst men saknar du fotografier av mina Hoya när dom blommar kan du finna ett litet urval HER

 

 

Flera H idéer kan du hitta här

38 kommentarer:

Petunia sa...

Jeg lærte ordet hespetre i håndarbeidstimen på barneskolen og synes ordet var morsomt!
Enda morsommere ble det da dobbelbetydningen av ordet ble fortalt for håndatbeidsfrøken var et skikkelig hespetre!
Nydelig plante du viser bilder av.

Tania sa...

Artig skrevet til H og det var mange av dem her. Så stilig den planten på siste bilde:-)

Anonym sa...

Porselenblomster er flotte når de blomstrer. Du hadde nå utrolig mange fine! Flott innlegg om mange H'er. Ha en riktig god kveld!

Anita sa...

En imponerende samling av Hoya!
Likte godt den med hjerteform!! =) =)
Den kunne jo vært med hos meg!

... sa...

Interessant innlegg om H. Jeg har tidligere kardet ull og spunnet garn med håndtein, og det er en ganske fascinerende prosess. Garnet brukte jeg til å veve et bilde, men hvor det er blitt av er jeg litt usikker på, (kanskje på kottet?)
Hoyaene dine er nydelige, tror jeg må kjøpe meg en jeg også :)

Living next to me sa...

hehe morsomt innlegg.
masse h , og den blomsten er bare så vakker ,

Bestemor Drillo sa...

Jeg begynner å lure på om du har alle 2000 sortene av Hoya hos deg,
skjønner godt at du har falt for disse vakre blomstene ! Du har løst H- utfordringen veldig bra synes jeg. På torpet har jeg et gammelt Hespetre, det gneller det også! Ha en fin fredag! Klem!

Helle K. sa...

Kreativ løsning - jeg kender Hoya, som hedder det samme i Danmark :)

Anonym sa...

Det var masse god info fra planteriket! Og hespestre finnes det en del av, ja - i ordets begge betydninger:o) Fin helg!

Margrethe sa...

Sååååååå mange spennende H-er! Og morsomt å lese både om Hespetre og Håndtein. Jeg tror jeg har lest i bloggen din at du også arbeider utenfor hjemmet, så nå lurer jeg på hvor mange timer det er i ditt døgn. Alt du rekker!
Jeg er imponert over alle porselensblomstene dine, men mest imponert er jeg over at d holder ut med alle tårene deres. For de "gråter" jo. Gjør de ikke det alle sammen?
Ha en god helg

Anette sa...

Hoyor är så fina! Fantastisk att få se dina blomma så. Jag har en, men några knoppar får nog aldrig se....
Hespetre! Ja, det är jag nog också ibland........;-)Trevlig helg. /Anette

Camilla Elstad sa...

Så mange flotte planter! :)
God helg!

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Åjh, så mange fine Hoyaer. Skikkelig morsomme planter. Det bor en her i nabolaget som har mange, har vært på Norge Rundt og Grønn Glede på NRK med sin samling.

Hvis du kommer fra Oslo-traktene og skal til Lillehammer, så anbefaler jeg deg å ta Riksveg 33 fra Minnesund mot Gjøvik. Litt varierende vegkvalitet, men fantastisk fin utsikt. Da ser du Helgøya flott også.

God helg.

Evami sa...

Du hadde jo ramsa opp en hel masse H´er før du kom til plantene dine:) Og for en imponerende samling:) FLotte var de:) Hespetre kan man føle seg som alle og enhver av og til tror jeg:)

Ellen sa...

Lukten av Hoya i full pryd er fantastisk godt synes jeg. Min mor har en Hoya som hun har hatt i minst 20 år!! og den blomstrer fortsatt!

Ønsker deg en fin uke!

Tino sa...

Så mange fine planter, og bilder av de. Hespetre kan vel noen og enhver være av og til ;)

God helg!

Vestlandsjenta! sa...

Et hespetre kan vel alle være innimellom teker jeg! Hehe!!

Melusine sa...

Åh, er det Hoya de heter!?! Jeg hadde en slik hengende i vinduet en gang. Veldig flott plante, og ikke krevde den mye stell heller.
Flott innlegg, Mia :)

HildeS sa...

Her var det mange flotte planter!

Rimkogeren sa...

Tak for din kommentar.
Flash Back. Jeg havde glemt alt om Hoyaen som min mor dyrkede i stor stil. Tak for tilbageblikket

Turid Holm Flaa sa...

Herlig innlegg om denne vakre blomsten. Sier det igjen, nå må jeg snart få kjøpt meg en sånn. Ønsker deg en riktig god helg. Masse hilsen Turid

Anne-Lie sa...

Härlig tolkning!

Henny sa...

Sikke mange h'er, du har fundet frem. Hespetre er et herligt ord. Det skal jeg prøve at huske.

Marita sa...

Porselensblomst har jeg faktisk aldri eid, tror jeg, men husker svigerinnen min var dyktig med disse vakre blomstene.

Marits Hus sa...

Fint å være et hespetre av og til, bildene dine representerer godt.
Ha en skjønn helg!

Uttan sa...

Här blommar det oj,oj.
Har två st Porslinsblommor den ena blommar med en blomma.
Det måste dofta ljuvligt hos Dej på kvällarna?

Önskar dej en Trevlig Helg!
Kram!

Strikkebesta sa...

Hei, så triveleg skrive om H! Eg er ikkje noko særleg ivrig i hagen, men er så klart glad i det som blomstrar. Ells har eg også ein fascionasjon for Hoya, akkurat no blomstrar ein med to små klasar, den fekk eg som avleggar hos mor, som verkeleg får mange, flotte blomsterklasar på sin. Så har eg også landa hos Spinnvilt med følgjande resultat: Tre handteiner, ei bok og ein rokk + masse fiber i løpet av to månader. Eg er hekta på spinning!
I tillegg var eg i Charlottenberg og kjøpte ein vakker, gammal rokk der i oktober:) Den får eg ikkje til å spinne på - enno, men kanskje etterkvart. Eg må nok innom deg og følgje med korleis det går med spinninga di framover:) God helg!

Marit Johanne sa...

Så vakre Hoyaer du har, jeg hadde en for mange år siden. Blomstene er nydelige. Du var jo også innom mange andre fine emner på H. Du spurte om vantene på bildet mitt, du finner gratis mønster til dem på bloggen Muffins Verden. Ha en god helg.

Lise sa...

Så flotte bilder! JEg har bare 6 ulike, så dette var imponerende! Og så har jeg hatt stor glede av innlegget ditt om surdeigsbrød....Kommer tilbake for å sjekke noen av alle oppskriftene dine. Der var det mye godt.Takk for bloggbesøk og hyggelig kommentar!

Lappedamen sa...

Dine porselensblomster er utrolig flotte. Nydelig blomsterflor. Må være moro å få til å blomstre gang etter gang. Mine planter blomstrer alldri.

linsky sa...

Så flotte porselensblomster du har! Jeg ante ikke at det fantes så mange sorter :)

TorAa sa...

Hurra, her har du virkelig boltret deg i fantasien. Herlig H-innlegg

Eli Kristin Magnussen sa...

Vakre planter det der - og flotte bilder av dem også ;)

God helg!

Irene sa...

Flotte H'er i innelgge ditt, og mange fine bilder. Syns Hoya er en nydelig plante, den skal jeg kikke etter neste gang jeg skal ha meg en ny stueplante!

Hage og Foto entusiast sa...

Her var det mye bra fakta om planter. Jeg leste mye om forskjellige planter før i tiden, nå går det mest oppmerksomhet rundt enkle uteplanter.
Hespetre, har jeg ikke lest noe særlig om før... interressant.God helg.

Mona sa...

En fantastiskt vacker blomma. Jag har haft en porslinsblomma en gång. Till sist slingrade den sig runt hela fönstret och jag minns hur den droppade nektar. Speciellt på kvällen om jag inte minns fel.

Hobbygåsa sa...

Flott H-innlegg! Og jeg blir aldri lei dine Hoyaer, de er så nydelige!

Catherine sa...

Tak for alle kommentarer på min blogg. Flotte (H) billeder..

God helg