torsdag 3 september 2009

Nostalgi - gamla välanvända plåtburkar

DSC00021

Den är nog lie rostig efter många års trogen tjänst, mormors gamla kaffeburk av plåt. Dessutom så börjar lacken försvinna efter att jag ( och resten av familjen) flera gånger om dagen öppnar locket, kanske lite synd men jag tycker om den och jag tycker att det är lite synd om gamla burkar som bara står där. Den här har varit min kaffeburk i många, många år, det syns, plåten är så blank att man kan spegla sig i den där jag varje gång sätter tummen när den ska öppnas.

DSC00017 DSC00018

Nog är den elegant med sin nationalblandning av Rostat Kaffe av högsta kvalité från AKTIEBOLAGET WAHLUND & GRÖNBLADS KAFFEROSTERIER.

DSC00019 DSC00020

Nu hade det ju säkert varit extra kul om jag kunde komma med alla underbara minnen om mormor och morfar, om hur spännande det var att övernatta hos dem i sommarstugan och se mormor öppna kaffeburken för att laga sitt frukostkaffe som skulle drickas i hammocken, tidigt på morgonen före själva frukosten. 

DSC00022Jo da, jag har många underbara minnen från stugan, hela somrar från min barndom mjukt inlindade i sammet får plats i mitt hjärta och många nostalgiska plåtburkar som kan knytas till dom minnena, men, jag är rädd för att just den här kaffeburken kanske inte får plats just precis där – denna plåtburken använde mormor till ; –grönsaksfrön!!! Det tog några veckor innan lukten av dill försvann…

 

9 kommentarer:

Mia stickar sa...

ÅÅÅ vilka burkar! Så fina! JAg minns min mormor som ibland kom och sov över hos oss. Då fick hon kaffe på säng med limpsmörgås. Då fick ja galltid en tugga sedan hon doppat den i kaffet. Så när jag doppar limpsmörgås idag så mins jag mormor!

Hobbygåsa sa...

Hehe, ja men du har iallefall andre fine minner :-) Så flotte bokser! Det er så gøy å ha slike gamle ting i familien. Jeg har min mormor og morfars kaffekopper og skåler som var omtrent det eneste de hadde med seg da de kom fra - ja tro det eller ei - Sverige :-) De flyttet til Norge lenge før min mor ble født fordi det var dårlie tider for håndtverkere i Sverige. Så - jeg har svensk blod i årene :-)

Åsa! sa...

Vilken underbar gammal burk, och så roligt att ni använder den!

Bestemor Drillo sa...

ÅÅÅ! Jeg blir hensatt til min bestemors kjøkken. Der hadde hun slike fine bokser. Så fint at du bruker dem!

cecilie-design sa...

Den boksen var veldig fin, nydelige motiver!

promenader på landet sa...

Vilka jättefina burkar jag älskar gamla plåtburkar! Trevlig helg! Kram Maria

Angel.Pearls sa...

Kul att du är med i min Giveaway! Ha en fin kväll//Eva

Jorun sa...

Å, så fine bokser!

Ingun sa...

Her hadde jeg ikke vært innom før;-))Legger meg til som følger, mye fint hos deg.....