fredag 15 november 2013

Ett mjukt armband

När jag spinner på slända får jag ju en lång tråd av ullen. Denna kunde jag så klart ha flyttat över på två spolar och tvinna ihop det till ett garn. Men som regel är det så lite ull på sländan och det är svårt att få exakt lika mycket över på bägge så jag brukar laga ett mjukt armband av tråden, så kallad Andean bracelet. När jag sen tvinnar vet jag att jag får ihop hela tråden utan knutar. Riktigt snurrat upp runt fingrar och handflata kan man ta tråden från vardera ändan, början och slutet, och sedan tvinna ihop det på en tomma sländan igen.

Tillsammans med min lilla härva av ren Angora ull och mitt lilla garn av silke har jag snart tillräckligt med garn till en sjal. Det är i varje fall planen, eller är det bara ett tidsfördriv? Spinna på slända är ju ett taktiskt sätt att till och med kunna spinna några meter medans man står i köket och väntar på att potatisen ska koka färdig. Enkelt och praktiskt, tio minuter här, tio minuter där..

3 kommentarer:

Meta sa...

DU ÄR DÅ FÖR HÄRLIG MIN KÄRA DOTTER.
Kram mamma

Marit sa...

Så flink du er! :)

Mia stickar sa...

Ser så fint ut. önskar jag hade mer tid så jag kunde spinna också!