söndag 11 juli 2010

Konstig att jag hoppade till ?!..

nergrävd padda 

Nog är det lov att hoppa en halvmeter och skrika lite när man tänkte flytta på en vinruta, står där med grepen, färdig att hugga till, böjer stängerna lite till sidan så där så man ska komma riktigt till. Då när man lagom framöverböjd försöker finna bästa angripsposition så blinkar ett gult öga mot dig!! Hoppla, huggorm!! är min första ormfobitanke, men så, nej då, en padda, nergrävd i jorden i skuggan under vinrutan, makan, jag trodde dom levde i vatten, så dum är jag.. Nu har jag alltså ännu en groda/padda i min trädgårdsamling. Hoppas den vill stanna hos oss en stund.

Nu är det några dagar sedan, en 18-årsdag är firad och ett flerdagars besök av familjen på norska sidan är avverkad.. Ute råder skön högsommarvärme och idag klättrade kvicksilvern faktiskt helt upp till 26 grader, undrar om inte det är sommarens varmaste dag.. Och faktiskt, i torsdags kom kylskåpet !! ungefär samtidigt med besöket så dom har i varje fall fått mat..

2 kommentarer:

Anonym sa...

jeg hadde dødd av skrekk:) jeg fordrar ikke slike kryp enten hopper eller åler seg frem..

men jøss da.. har du fått kjøleskap Mia ?? ikke verst :)) huff.. skjønner godt frutrasjonen over det kjøkkenet.. gleden over å få nytt blir liksom ødelagt av slike opplevelser..

lavendel.. kan ikke så mye om den heller.. prøver meg litt frem :)) tar den inn like etter den er begynt å blomstre.. dvs når den er på sitt fineste.. og i allefall før den begynner å bli grå.. første året pillet jeg blomstrene av strået og la jeg det på krukker.. der mugglet det.. så hengte jeg den opp i bunter.. det duger :))når den er tørket drar jeg blomsten av og fyller i poser eller på glass.. skal visstnok henge mørkt og kjølig for å bevare rett aroma men, nå driver ikke jeg med parfyme da :))

ha en herlig søndag der nord:) klem fra mæ

Mia stickar sa...

Vi har inga paddor men väl grodor och de kan tvärhoppa till så man flyger rätt upp i blotta förskräckelsen! Senast idag när jag klippte gräs! Fast jag gillar dom!