söndag 17 februari 2013

Helgeglede # 14 – Den femte smak

Den femte smak, vilken smakfull kväll. I Drammen har vi en restaurang som bjuder på sjurätters både mat och vin. Lördagskvällen tillbringades här tillsammans med goda vänner. En sann både helge-, mat-, och vinglädje!

Själva lokalen har en charmig interiör och har man som vi turen att får bästa bordet lite undan den mesta trafiken så är upplevelsen komplett.

För mig som älskar grönsaker var det bara helt toppers. Morötter i alla dess tänkbara former. Speciellt morotschips måste jag hitta ett recept på, så mycket godare än dom av potatis.

Vaktel, har jag någonsin ätit vaktel? Jättegott. Kommer den den också med jordärtskocker, ja… tänk er själva..

Så min klara höjdare, finns det en variant av persilja som jag inte gillar? Nej..

Vinglasen kommer fortare fram på bordet än det jag hinner tömma. Jag tycker egentligen inte så mycket om vin, erkänns, men ihop med maten smakade det fantastiskt.. Undrar om det var en druva vi inte drack igår (och det känns idag…)

Den lilla detaljen, persiljechips. Vilken uppfinnelse, gissar att familjen kommer få en del nya spännande varianter till sommarens grillmiddagar..

Och lax, mums fillibabba, till och med skinnet var ätligt..

Oxe, fylld med tryffel, ja den gick fint ner den också, är biffen så här smakfullt serverad så är den faktiskt god. Men sen skulle det ha varit en ost tallrik som god nummer sex. Kan det ha med Getosten att göra att jag glömde det bildet? Jag klarar inte helt smaken men med god vin till så försvann geten som fäster sig i näsan..

La grand finale med rödbetor. Har väl egentligen alltid tänkt att röbeter passar bra till sött men att det skulle vara så gott,? Röda vinbärsorben blir nog utbytt mot rödbetor nästa gång.. Ja nu sitter jag kvar med många idéer, inte det att jag tror jag kommer igenom en sjurätters middag åt familjen någon gång, men konfitera, den har jag slagit upp, det kommer försökas på grönsaker framöver.

Ett sent bidrag till Helgegleder hos Vivi, sent men gott. Men jag erkänner att foto med Iphone inte var det lättaste just den här kvällen…

3 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Hei Mia!
Du verden for en glede du har hatt i helgen. Det beste som finnes er mat og gode venner.

kjempe hyggelig at du ville dele din helgeglede!

Klem Vivi

Meta sa...

Hej gumman !
Vilken måltid. Där skulle tom jag bli mätt. Att feta med goda vänner smakar ännu bättre.
Kram mamma

Åshild sa...

Jeg har vært der også. En drøm.