tisdag 5 februari 2013

Koftan och envisheten..

Jo, jag har stickat en del, ‘svamp’koftan har kommit lite längre. Som vanligt har jag varit lat, jag gjorde ett snabbt försök med att hitta mina 40 cm stickor 5 mm, när jag inte hittade dom vid första djupdyk bland kaoset på kontoret köpte jag nya… Någon gång i framtiden måste jag helt enkelt rensa igenom påsar och lådor där inne. Jag har så många tomma stickfodral nu i lådan där mina rundstickor ska ligga men hittar aldrig själva stickorna..

Jag tror jag ska sluta kalla mig lat, effektiv är ett bättre ord. Jag nyttar tiden min effektivt, inget går till spillo, varför slänga bort tiden på onyttiga uppgifter. Den andra härvan med Shetlandsull fick flytta direkt över till garnvindan från niddynoddy’n innan den stickades direkt in i ärmen.

Så är det envisheten, den har jag i stora mängder. För inte kan det väl vara snålheten som får mig till att tillbringa någon timme åt gången med att riva isär dom här ihoptovade topsen som blev resultatet av min avocadofärgning? För inte kan det bero på att jag blir snål när jag ser 150 gram nyinköpt Polwarth ligga där och inte skulle kunna användas till garn?

Envisheten är väl inte heller den personliga egenskap som slår in, när jag sedan sitter med mina styva, korta fibrer och försöker få dom här strimlorna att hålla så pass ihop så dom faktiskt ska kunna bli ett garn när jag spinner. Det måste ju vara kunskapsbegäret som kommer fram. Hur spinner man worstedgarn, (karda fungerade ju inte med dom här alldeles för korta fibrerna..),  hur ställer man in spinnrockken så inte garnet dras så fort in i spolen innan jag fått så mycket snodd i garnet att det inte går av..

Så medans timmar blir till dagar och tråden långsamt, väldigt, väldigt långsamt, fyller spolen varv, efter varv… slår mig tanken att lat och snål, med en gnutta envishet, faktiskt kan betyda det samma som effektiv och kunskapsbegärlig övning och då känns det genast mer positivt. Det är speciellt viktigt med positiva tankar nu som det ser ut som att mina lätt rosafärgade strimlor lika väl tycks bli en trist beige färg när den blir spunnen. Och övning kommer jag få gott om, för detta kommer ta mig många fler timmar att bli färdig med. Den underbara villsau ullen får nog dessvärre vänta några kväller till…

4 kommentarer:

Marit sa...

Jeg tror at ingen kan beskylde deg for å være lat, nei! ;-) Du er veldig dyktig i alt du gjør. Ha en fin kveld!

Hilde sa...

Du er driftig og effektiv og veldig dyktig i det du driver med, Mia! Jeg er så imponert over alt du gjør og lager :)
Nydelig fargekombinasjon på koften, og det går fort, det ser jo ut som den snart er ferdig.
Søt farge på den avocadofargede ullen :)

Brit sa...

Så vakre og avstemte farger på jakken din.
Plantefarget garn er bare nydelig. Du er kreativ og flink i det du gjør.
Jeg har også lyst til å forsøke plantefarging etter hvert. :)

Sjömans-Elin sa...

Jisses, du håller igång du!

Kul att du blivit biten på spinnandet! Hur går det med effektgarnerna?

Förresten, om du vinklar öglan som tråden löper genom så att tråden löper mitt genom bågen blir det lättare att spinna. Och om du har problem med att garnet fastnar emellanåt kommer de nästan helt försvinna om du vrider glidkroken... :)