lördag 2 februari 2013

Helgegleder #12

Helg igen, veckorna går så fort nu efter nyttår tycker jag. Lördag är dagar jag tycker om och dom sista veckorna har jag inte velat gjort så mycket nyttigt. Trött som jag är efter veckan kommer jag inte igång med huset förrän på söndagar har jag märkt. Eller kanske någon gång ut på lördag eftermiddag. Jag gillar att laga mat, (kanske för jag tycker om att äta också..) och har jag tid kan jag stå länge i köket. I kväll sa meny’n att vi ska ha biff. Men vad ska vi ha för sås till?

Fräser man lök, selleri och morötter i lite smör tills dom blivit lite ‘glasiga’ och slår över 2 dl vitvin har man en god start. Med några vitlöksklyftor och lite färsk timjan så börjar det lukta verkligen gott i huset. Man hinner bli riktigt hungrig medans det hela får stå och småputtra på spisen tills vinet har ‘puttrat ner’, halverat, sig.

Då kan man alltid börja fundera på vad man ska smaksätta det hela med. Lite Coleman senap, oxfond, ganska mycket tabasco och en massa peppar från kvarnen kanske? Så varför inte lite mera färsk timjan på toppen, det är ju så gott.

Så tycker jag bäst om när såsen är ganska tjock på biffen, därför har jag på 2 msk mjöl och rör ihop till en smet (redning). Den ska sen späs med vinavkoket. Inte mycket om gången och det gäller att röra bra, samtidigt som man sätter på lite värme under kastrullen.

Ja, för självklart ska spadet silas innan man har det i såsen. Har man för bråttom så kan såsen skilja sig, den delar sig så fettet börjar komma ut. (Då får man vara rask på handen, dra kastrullen från värmen och vispa ner en ägg gula..)

När såsen har fått reda sig kan man ha i 2-3 msk med Creme fraiche (och ännu mer peppar märkte jag..) så är den färdig till servering.. Att ha tid att laga mat, och hinna laga min pepparsås från grunden, är en riktig glädje tycker jag. När man sen kan äta i lugn och ro med familjen runt sig, känner man lugnet lägga sig och helgen känns perfekt.

Flera helgegleder finnes hos Vivi

4 kommentarer:

Marit sa...

Du er så dyktig til å lage mat! Den sausen så deilig ut :) Vi spiste biff i går, og det er godt en gang i blandt. Ha fortsatt en fin helg!




Birgitta sa...

Ser riktigt gott ut. Såsen är viktig till köttet och jag tror det blev jättegott.
KRam Birgitta

Elin sa...

Mmmm, dette så nydelig ut!

Vivishagerom sa...

Det er deilig å kunne sette seg ned med god mat, og bare nyte helgen!

Kjempe hyggelig at du ville dele din helgeglede!

Klem Vivi