söndag 14 april 2013

Hur tvättar man egentligen ull?

Nu har jag tvättat den vita helårsullen också. Det kändes verkligen som ett skitjobb det också. Jag vet inte helt om den faktiskt var så mycket skitigare än den svarta eller om det bara var för att skiten syns så mycket bättre mot vitt. Här Jag tycker nog den har mer vegetation kvar den här också än vad som känns behaglig.

Den här bilden visar ju egentligen inte topparna på ullen, synd, för hade det gjort det så hade jag visat allt rusk och hur svartbruna dom egentligen var. Hur glad jag än är i ull så fick det mig att tänka på att detta, detta, ska så absolut vara sista gången jag pysslar med något sånt här.

Kanske var det när jag tvättade den andra tredjedelen tanken slog mig. Jag klipper bort skiten! Även om jag har tvättat ullen i så varmt vatten jag bara klarade få ut av kran så kändes den grisig, eller fårig är kanske ett bättre ord. Så det här mjuka fluffet har jag tvättat utan topparna.

Här ligger dom avklippta topparna. Om det var så smart är jag inte så säker på för fibrerna blev ju mycket kortare, hoppas du fortfaranade är tillräckligt långa och kan spinnas. Ullen blev i varje fall så vit och härlig att den andra tvätten fick åka samma väg som avklippet, ner i soptunnan alltså.

Tema - Söndagsfoto hos Suss o Kai

Eftersom ull och spinning är det jag pysslar mest med nu för tiden så får detta också bli mitt bidrag till veckans Tema – pyssel.

9 kommentarer:

Marit sa...

Det var sikkert lurt å klippe bort det verste, men som du sier så ble fibrene kortere. Valg mellom kolera og pest? ;-)
Lykke til med ulla!

Svalen sa...

Når jeg vasker ull som er veldig skitten og er ekstra rik på fett, bruker jeg litt krystall soda i varmt vann.
Kanskje vegetabiler er lettere å få bort ved å bruke kammer i stedet for karder?

Riktig god søndag.

MariaRe sa...

Jeg legger ulla i en stor vaskepose, og så stapper jeg den ned i en bøtte med varmeste vann fra springen etter at jeg har hatt i en dæsj med Milo. Etter noen timer, tar jeg på gummihansker og vrir ut mest mulig av vannet.
Deretter går hele posen inn i vaskemaskinen, og så kjører jeg en omgang på ullprogrammet.
Det gir ulla mi nok vask til å være ren nok til kardemaskin og rokk, og jeg slipper å "bale" så mye over dritlukta.

Ullprogrammet på maskinen er faktisk mye "snillere" med ulla enn hendene våre er, så det går faktisk veldig greit.

Lykke til med ulla. Jeg er spent på hva du lager av den, så jeg følger med :-)

Sjömans-Elin sa...

Klipper du av topparna? Imponerande. Jag hade slängt det. Alternativt reklammerat det om jag köpt det. :P

Anjas Hill sa...

Vilket pyssel! De där fina, vita fårlockarna är väldigt vackra. Kan du inte använda den smutsigare delen i gångar eller rabatter som ogräsbroms?/Anja

Hilde sa...

Så flink du er :) Lykke til med ulla, den ser jo veldig fin ut. Er spent på å høre hvordan den er å spinne etterhvert!

Suss o Kai sa...

Vilket härligt pyssel :) jag har aldrig gjort något sådant :) Fin tolkning Kram Suss

Anki sa...

Ojojoj... vilket pyssel... och vilket jobb att få ullen ren och fin. Hoppas det går bra att klippa topparna som du gjorde - fin blev den i alla fall :)
Har inte hunnit få iväg ditt paket men ska ner till affären i morgon... så då lägger jag det på lådan :)
Kram

fale artut sa...

Den ullen skulle jag aldrig lämna bort kan jag säga......... Den passar nog bäst under buskar och träd i trädgården, i fjol varvade jag sådan ull och jord i tomatlådorna!