tisdag 23 april 2013

Som lila drömmar


Det är inte helt lätt att fota ulltussar och få riktig färg på bilderna, men ja, lystickorna har färgat ullen härligt lila. Jag känner mig hur stolt och lycklig som helst! Tänk att man kan färga ull lila på ett naturligt sätt, utan att behöva använda syrafärgerna.

Ja vet, det blev lite mer än dom 80 gram jag skulle ha, klarade inte motstå frestelsen. Men färgen är god, det kommer bli en bra färg på garnet. Nu kan jag nästan inte vänta tills det är torrt. Tur jag ska på kurs tre dagar och inte är hemma igen innan det torkat.


Och avocadofärgningen blev lyckad den också. Se, nu ser dom gamla färgningarna mer orange ut när den nyfärgade topsen ligger på tvärs över lådan. Jag har lyckats, tålamod, det var det som skulle till, tålamod och efterfylla på med lite mer ammoniak efter som den säkert dunstar bort när värmen står på.

Så får jag vänta och se då hur färgbad två blir av både lystickan och avocado. De har bägge fått sjuda ca 2 timmar i kväll. Nu ligger ullen i det avsvalnande färgbadet och godgör sig hoppas jag. Kanske har det blivit lite färg på torsdag kväll?

Så med så här kontrastfulla färger kommer bägge riktigt bra fram. Nu ser man hur präktigt lila ullen blev också. Jag ska lova jag känner mig nöjd.


5 kommentarer:

Marit sa...

Den lilla ulla så virkelig flott ut!

Hilde sa...

Nydelig lillafarge, og avocadofargen var også flott!! Superfine resultater, Mia :)

Bodil sa...

For står godt du er fornøgd. Det vart ein nydeleg farge både på den lilla og avocadoen :) Så kjekt det blir å spinna den.

Lisa sa...

Guud, vilka läckra färger! den där lila är ingen lek! Jag förstår att du är lycklig, tänk vad snygga saker du kan göra av de garnerna.
Jag har sagt det förr och det tål att upprepas: du är en stjärna!

Kram, Lisa

Åsa! sa...

Så roligt att du lyckades med den lila färgen, så snyggt det blev!