söndag 20 december 2009

Virka gammaldags röda hjärtan i bomullsgarn.

Jag har virkat mitt hjärta av Solbergs Fiolgarn med Boyenål nr 9. Ett hjärta tar ca 10 minuter att virka så det blir fort många på en kväll. Beskrivelsen är väldig enkel och alla moment är visade på bilder så man behöver inte vara mästare i virkbeskrivningar för att få det till. Jag har ivarjefall en väninna som tycker det är svårt ;)

DSC00001 DSC00002

Lägg upp 9 luftmaskor och slut till en cirkel med en stolpe/stav i första luftmaskan. ( tre luftmaskor = 1 stolpe/stav). Vänd arbetet och virka fem luftmaskor, och en stolpe i tredje luftmaskan på första varvet/runden.

DSC00003 DSC00004

Fortsätt med fem luftmaskor, en stolpe i den samma maskan som förra stolpen. två luftmaksor och en stolpe i sjätte luftmaskan. Nu har du ‘2 gånger 2 rutor’.

DSC00005 DSC00006

Vänd arbetet och gör som i förra varv; 5 luftmaskor, en stolpe i första stolpen, 2 luftmaskor, en stolpe, fem luftmaskor (hörnet), en stolpe i samma stolpe, två luftmaskor, en stolpe, två luftmaskor, en stolpe i den tredje luftmaskan. Nu är det ‘3 gånger 3 rutor’. Nu ska bågarna virkas; 1 luftmaska, en stolpe i den mittersta rutan av dom tre, upprepas tils sju stolpar ( alla i den mittersta rutan),

DSC00007 DSC00008

1 luftmaska, en fastmaska i hörnet ( det var här du startade !), en luftmaska och båge nr två likadant som den första bågen; sju stolpar, en luftmaska. (Nu kan man passa på att virka in tråden från uppläggningen så slipper man fästa den när man är färdig..) Fem lm, en stolpe (= första rutan i fjärde varvet), två lm, en stolpe, två lm, en stolpe, fem lm ,en stolpe i samma som sista stolpen ( = hörnrutan), två lm, en stolpe, två lm, en stolpe.

DSC00011 DSC00012

Nu är det ‘fyra gånger fyra rutor’. Virka 2 lm, 1 stople i förra varvs stolpe 7 gånger, 2 lm och en fastmaska (fm) i fastmaskan från förra varv.

DSC00013 DSC00014

2 lm, 1 stolpe, 7 gånger likadant som första bågen, avsluta med 2 lm och en smygmaska i hörnet. Nu börjar sista varvet; virka två lm om ‘bågen’, 1 fm i stolpen och fortsätt runt likadant.

DSC00015  DSC00019

I hörnet virkas; 3 fm, 1 lm, 3 fm om bågen. Fortsätt fram till sista stolpe i ‘rutorna’

DSC00020 DSC00021

Nu ska du virka picot’er. Det gör du så här. 1 fm om de två fm mellan stolparna, 3 lm,

DSC00022 DSC00023

Virka 1 fm i den första av de tre luftmaskorna, och en fastmaska till om de två luftmaskorna. Då får du en picot, en liten “knöl” som sticker ut.

DSC00024 DSC00025

Gör det samma runt följande två luftmaskor mellan stolparna på förra varv. ( 1 fm, 3 lm, 1 fm i första lm, 1 fm.)

DSC00026 DSC00027

När du kommit till mitten ska du efter sista fm virka 20 lm till öglan och en fastmaska runt de två luftmaskorna i förra varv. Upprepa nu med picot’er på den andra sidan.

DSC00028 DSC00029

Avsluta med en luftmaska i din första fastmaska på sista varvet och ditt hjärta är färdigt !!

DSC00030 DSC00031

Hoppas att beskrivningen med illustrationer var så enkel att alla kan laga hjärtan, annars så får du säga ifrån :)  Detta hjärtat kan du hänga i riset eller virka ihop till en spets som jag gjort HÄR.

16 kommentarer:

Bestemor Drillo sa...

Noe så vakkert Mia! Tusen takk for at du delte oppskriften med oss, dette skal jeg prøve! Ha en flott søndagskveld! Klem fra meg!

fale artut sa...

Juligt värre! VET DU, man kan göra såna i ULLGARN och TOVA DEM! Det blir fint! Gjorde några RÖDA i julklapp till en vän! Kanske kan vara fint i BRUNT, pepparkakshjärtan! Med VIT kant, KRISTYR! Oj, så mycket det rinner till... TACK för dina kommentarer!

BiZen sa...

Vackra och juliga hjärtan!
Så användbara och snabbvirkade.
Känner igen dom från "förr" men kan inte minnas att jag har virkat dom. Kanske dags nu....
Vilket kul tips att virka i ullgarn coh tova, har inte tänkt på det. Kram Birgit

Bea sa...

Vackra virkade hjärtan och jag såg faktiskt desamma i en tidning nyligen.
Så vackert det blev omkring lampan!

Jo, jobb i vården - då för man samtidigt göra julen stämningsfull även för andra och det har ju sitt värde också!
Önskar dig också min kära bloggvän en riktigt God Jul! /Bea

Gunilla sa...

Sådana små hjärtan virkade jag för många år sedan och hängde i eneriset som jag tagit in. Det blev riktigt juligt och fint.

Ha det riktigt gott
God Jul önskar jag dig
Varma kramar/ Gunilla

Åsa! sa...

Så fina hjärtan Mia, nästan så jag får lust att leta fram virknålen!

Margrethe sa...

Takk for dine koselige kommentarer på mine blogger. Et nydelig julehjerte du har beskrevet for oss. Det må jeg prøve.
Det er ikke det samme jeg har. Skal se om jeg får lagt det ut i morgen. I kveld nyter jeg "alle" andre sine blogger. Ikke minst din :-)

Hobbygåsa sa...

Så nydelig det ble! Dette skal jeg nok prøve. God Jul Mia!

Unknown sa...

Va du är duktig Mia! Så fina hjärtan du virkar och det ser så enkelt ut men det är jag inte så säker på att det är ;-)
Tack för din söta, söta kommentar!;-)))
Hela förstaden där är byggd i den stilen och med kullerstenar. Där emot har jag inte sett vattenpumpar, men jag har inte utforskat den närmre eg utan bara fotat lite i förbifarten, på väg mot annat mål.Men det är speciellt där, verkligen!
/Kram Karin

Vilt og vakkert sa...

Heisann Mia!
Nydelige hjerter!
Tror jeg vil ha ett nyttårsløfte :
Å hekle Miahjerter i julegave neste år!
Orker ikke mer varehus og overflod!Men kommer vel kanskje ikke utenom? Miahjerter skal det bli okkesom!
Synd at hekling snart er en glemt fritidssyssel. Ungen ungdom kan det lenger.
Fint med sikkelig veiledning som din!

... sa...

Kjempefine hjerter! Takk for at du deler oppskriften med oss. Disse skal jeg prøve meg på :)

Jorun sa...

Tusen takk for at du viser oss hvordan en hekler disse søte hjertene!

Reginas Cottage sa...

Liebe Mia,
wow! bin begeistert von deiner Herzchengirlande und danke für die
Anleitung.Vielen Dank für die Geburtstagswünsche,habe mich sehr darüber gefreut.Dir liebe Mia wünsche ich viel Spass in Schweden!!!
Ein fröhliches Weihnachtsfest und ein
glückliches neues Jahr!!!!!!!!
Herzliche Grüße,Regina

BiZen sa...

Vill bara önska dig en underbar jul i Västerås, nästan hemma hos mig! Stor och varm julkram sänder jag i kylan! Birgit

Bluewhiskey sa...

Du har legat i rejält ser jag :) och vilket sött hjärta sen! Det där måste jag ju testa! Någon gång. När jag lärt mig virka bättre :)

En riktigt varm och god jul till dig med!
Julekram!

Sunna sa...

Tack snälla för ett underbart mönster, ha en underbar julhelg