lördag 23 januari 2010

Ränder och randigt, hur blir det ?

7 

Ränder, eller randigt mönster kan se mer olikt ut än vad man först tänker sig.  Ränder är ränder har jag många gånger tänkt och sedan ångrat mig när jag stickat ett långt stycke, det blev ju inte sån som jag hade föreställt mig. Några färger är för dominanta att dom helt tar över, eller att kontrasten är så stor att man får ont i ögonen, eller ännu värre, hallå, det blev ju nästan inte ränder alls..  2 3

Någonstanns, en gång i tiden plockade jag upp ett tips. Man kan helt enkelt vira tråden runt en linjal. Man virar bara runt det antal varv som man har tänkt sig sticka med dom aktuella färgerna. Då ser man hur det blir,  hur färgerna harmonerar med varandra och om man ska lägga till eller ta bort något varv. DSC_0023DSC_0022

Nu har jag köpt mera Sisu i fyra olika färger, Orange och brun randigt, men hur ränderna vara? Skarpa kontraster..

DSC_0018 DSC_0020

Orange och grönt har ju ingen kontrast alls, är det något kul..nej.. Den gröna passar också bättre med den bruna, eller…

DSC_0024   Grabbarna vill ha flera mössor (mössorna har visst blivit vinterns stora success.?.) så mor bara stickar.. randiga mössor, enfärgade är så tråkiga att sticka.. kanske jag ska kalla det mössträsket , är det där jag har fastnat ?

9 kommentarer:

Åsa sa...

Det där var ju ett bra tips! Mössor måste vara tacksamt att sticka, går väl på ett litet kick, eller?

BiZen sa...

Tack för ett jättebra tips! Enkelt när man vet det men inte kommer man på det förrän någon som du tipsar. Det här ska jag ta tillvara och använda. Varje dag lär man sig något nytt.Kram //BiZen

Vilt og vakkert sa...

Heisann Mia!

Ja, dett var smart!
Sitter akkurat og har på meg en randig/stripete jakke i Gudrun Sjöden-design. Veldig glad i den!
Morsomme farvekombinasjoner du viser!
Ha en fin søndag!

Filimarans Funderingar sa...

Men vilket bra tips, det ska jag verkligen komma ihåg, det är många gånger man har funderat på olika randningar hur det kan se ut, hur det kan bli, tack för tipset.

Strikkebesta sa...

Herleg med striper og render, takk for tipset, eg har nok opplevd det same som deg, fargane ser fine ut saman ,men når eg har begynt å strikke, har resultatet vorte eit heilt anna enn eg hadde forventa.

Uttan sa...

Det är ju toppen att det blivit på modet med mössor, jag tycker jag ser allt för många ungdomar som inte har mössor tjejer allra helst och nu när det var så kallt.
Ja det var ett smart tips Du ger med randningen.

Ha en bra Söndag!
Kram!

Gela sa...

Sticka en mössa kanske skulle vara nästa projekt... Får se. Hos mig är det mycket fröna som börjar ta plats nu. Ha en fin kväll/Gela

Birgitta sa...

Hej Mia! Du vänjer dej snart med glasögonen. Men ta av dem ibland så det inte blir för jobbigt. Och så kan du öka på tiden allt efter hand.
Mössan ser fin ut och att göra en randning så, är ju likadant som man gör randningar när man ska väva.
Ha det gott.
Kramis Birgitta

Hobbygåsa sa...

Så smart! Tusen takk for et virkelig nyttig tips, dette skal jeg bruke! Jeg strikker jo med masse farger og rekker opp ofte fordi det kan bli "litt mye"