söndag 24 januari 2010

Stickad randig mössa med glasögon

DSC_0030

Det blev rena 70-talsmodellen på den sista stickade mössan, vinterns 12.e mössa.  Så får vi väl se då om den blir godkjänt av den som ska ha den, det är ju inte alltid lika säkert..

DSC_0034

Jag landade på kombinationen med nio bruna varv mot tre orange. Förhållet 3:1 alltså. Det tycker jag dämpade den orange färgen så pass att den inte skriker ut sin närvaro. Så det var nog tur att jag testade ränderna först.

Nå återstår andra randiga mössor som jag ska sticka…

DSC_0028 

Så över till glasögonen. Jag har haft dom på näsa sen i fredags eftermiddag. Den närsynta varianten klarar jag, jag kunde ju till och med se maskorna i det bruna igen ( jippiee!!!) men den långsynta varianten klarar jag bara inte att vänja mig till. När jag var en tur ner i stan igår så gungade hela torget så jag höll på att bli sjösjuk, folk måste ju ha trott att jag gick där full en lördag eftermiddag. Illamåendet håller på att göra mig galen. Hur lång tid tar det att vänja sig till detta? Märker ju att jag lägger ifrån mig glasögonen när jag går för jag äger ju inte backekontakt längre..

13 kommentarer:

Mia stickar sa...

Den blev ju fin mössan och vilket klokt tips att linda runt linjalen!

Filimarans Funderingar sa...

Kul att du har tittat in på min blogg ,den är inte så gammal jag är alltså nybörjare och kommer att göra många nybörjarfel!!! Du ville se mönstret på tröjan jag håller på med, jag tror att man kan se lte av mönstret om du skrollar ner till ett äldre inlägg. Jag tycker mössan du har gjort är jättefin. Är det en sådan som "hänger" ner lite i bak. Jag skulle gärna vilja ha dit mönster på mössan om det är okey för dig.

Meta sa...

Hej Gumman !
jag måste titta vadsom har hänt hos er idag. Glasögonen var ju jättefina.
kram mamma

Anonym sa...

Tusen takk Mia for hilsen.

Jo, ting endrer seg fort. Begge mine døtre er syk og det eneste jeg ønsker nå er at de blir frisk!

Når det gjelder Claus Dalby har jeg hatt lyst å besøke ham men det har bare ikke blitt til at jeg tok turen til Århus... ironisk nok har jeg i dag fått en invitasjon fra ham på mail der han vil at jeg skal komme å se hagen hans:o)) vel, jeg kommer til å holde kontakt med ham for hage SKAL jeg ha når jeg kommer hjem. Problemet er at Tromsø er i sone 7 og det er vanskelig å få til selv de enkleste planter. Tele og frost tar knekken på røttene;((( men jeg skal nok få pønsket ut noe..

Vet om en mann som har både epletrær og plommetrær i Tromsø.. så det kan la seg gjøre men da skal nok jorden isoleres grundig..

Vel, jeg forsøker å holde kontakt med dere jenter og vi høres nok.

Ta vare på deg selv.. klem fra mæ

Gela sa...

Vilken fin mössa. Tycker så om orange. En sådan glad färg. Blir så inspirerad av att vara inne här och läsa. Glasögon har jag ej provat på än men känner att det börjar vara dax. Ha en fin kväll/Gela

Bestemor Drillo sa...

Lua var kjempefin og brillene også,
men hva hjelper det hvis du ikke kan bruke dem! Jeg vet om flere som har det slik med disse progressive brillene ! Hold ut!!!
Klem fra meg !

fale artut sa...

Bra tips med linjalen! Det lät lite agasamt med glasögon, sjösjuk vill man inte vara... Tack för Din kommentar!

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Lua ble kjempefin den.

Jeg brukte litt tid til å venne meg til mine briller. Det høyre øyet gikk det nokså fort med, men på venstre side var alle gulv og bakken på skrå i flere måneder. Jeg hadde nok gitt opp hvis ikke Gubben sa et sånn var det for han også. Nå er mine briller ok, men det skulle bare mangle etter over 1 år. Så lang tid tok det jo ikke. Lykke til.

Uttan sa...

Så fin mössan blev.Ja nya glasögon e inte kul.
Fick progresiva glasögon för något år sedan men jag har inte använt dem mycket för jag klarade inte av dem utan blev helt konstig av dem.
Men nu har jag bara glasögon som jag använder när jag ska läsa och handarbeta eller titta på små saker och det fungerar mycket bättre.
De säger att man skulle vänja sig vid progresiva men det gjorde aldrig jag i alla fall.
Ha en bra start på veckan.
Kram!

Hobbygåsa sa...

Oj så stilig lue! Ja disse fargene liker jeg :-) Perfekt 3:1 valg! Hehe ja det er deilig når man plutselig ser maskene man strikker igjen, jeg kjenner til den. Og jeg kjenner igjen sjøsyken. Jeg klarer ikke å bruke slike briller, så jeg må ha to par... Du får trene på det, på de fleste gir jo dette seg etterhvert.

Unknown sa...

Flott lue :)

Tror ikkje en trenger å samle så lenge for å få 100gram schäferull, tipper det holder med en røyting.

Britt sa...

Ägaren måste bli glad för den mössan. Måste kännas konstigt att gå med glasögonen//Britt

miaring sa...

Snygg mössa! Att vänja sig vid progressiva glas är nog väldigt individuellt. Jag har en kompis som det funkade för, med en gång. Ge inte upp, jag antar att glasögonen kostade en slant.
kram mia