söndag 20 januari 2013

Söndagsfoto–form

Söndagsfoto hos Suss o Kai igen. Efter några veckors uppehåll så ska jag slänga mig med igen. Form, ja. Nu ser jag min chans att visa upp ännu en plåtburk i mina gömmor. Också denna från mormor Kerstin (tar jag fel igen nu mamma ??)

Marabou plåtburk har en form som gör att det får plats med massor av formar. Nu har jag inte använt så många av dom. Jag kan inte baka småkakor, det blir bara smulor av det hela så jag har gett upp för många år sen..

Mazarinformen känner jag igen, och dom som man bakar musslor i, dom kakorna som mormor alltid serverade till ingerfärspäron och vispgrädde när höstens älgstek var uppäten. Den efterrätten är fortsatt den som jag kommer ihåg som världens bästa. Skaftet på pärona ska vara kvar så man kan doppa päronet i vispgrädden och röra runt. Då får man med sig allt det goda.

Här är det också några små fyrkantiga formar, och trekantiga. Dom minsta runda har nog också varit använda till något. Jag kan faktiskt inte komma ihåg vad för kakor hon bakade i dom? Fast det är klart. Mormor bakade alltid småkakor och bäst av dom alla var apelsinrullarna… Nu känner jag att jag blir nostalgisk igen..

Jag lägger nog tillbaka mina formar i burken igen. Misstänker att jag aldrig kommer använda dom men en riktig klenod är det, både burken och formarna.

Tema - Söndagsfoto hos Suss o Kai

4 kommentarer:

Suss o Kai sa...

Vilket härligt sätt att minnas Mormor och hennes kakor på :) riktigt söta små formar Härlig tolkning Kram Suss

Meta sa...

Det är kul med alla dessa formar. Kan det vara så att man gjort någon sort choklad i de små formarna Praliner eller nåt. nu kan man ju sätta värmeljus i dom och tänka på de som använt dom.
Ha en fin vecka.
Kram meta

nattugglan sa...

så många fina formar..o burken ojdå så häftig!!ha en bra vecka.

Meta sa...

Hej gumman
Den här gången blev det rätt. jag tror att de trekantiga formarna är ännu äldre än från mormor. jag tror att de kommer från min mormor. Burken är däremot från mormor.
Kramisar mamma